Newsroom

Polacy najbardziej obawiają się podwyżek cen energii elektrycznej
13/08/2013

Prawie 60% badanych Polaków deklaruje, że największe obawy wzbudza w nich wzrost cen energii elektrycznej. Dla porównania aż o 20% mniej respondentów boi się wyższego czynszu za mieszkanie, a prawie połowa mniej wyższych cen paliw, czy też ogrzewania.

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie portalu OptimalEnergy.pl, podwyżki cen energii elektrycznej mają najistotniejszy wpływ na stan domowego budżetu Polaków. W odniesieniu do płci ten wskaźnik w przypadku kobiet jest jeszcze wyższy i wynosi 63% w porównaniu do 53% mężczyzn.

Nie tylko podwyżki wywołują lęk w Polakach. 40% respondentów obawia się odcięcia stałego dostępu do prądu. Aż 60% z nas, w sytuacji, kiedy miałoby  ograniczone  środki finansowe na rachunki, w pierwszej kolejności zapłaciłoby należności za prąd, co jest spowodowane ogromnym uzależnieniem od energii elektrycznej. Jedynie 14% wybrałoby ogrzewanie, a 8% wodę.

Pomimo tego, że nie jesteśmy wolni od obaw związanych  z energią, stajemy się coraz bardziej jej świadomymi użytkownikami. Chociaż wydawać się może, że nasza wiedza na temat energii elektrycznej nie jest zbyt szeroka, to trzeba przyznać, że nie jest z nami tak źle. Dla 94% z ankietowanych informacje o zużyciu energii są istotnymi kwestiami, w momencie podejmowania decyzji o kupnie mieszkania lub domu. Zwracamy uwagę na to, czy lokal jest energooszczędny. Ponadto dla Polaków coraz ważniejsze jest, by swoje gospodarstwa domowe wyposażać w sprzęty, które zapewnią oszczędność. Najwięcej bylibyśmy w stanie dopłacić kupując lodówkę i pralkę, gdyby zużywały one mniej energii. I to nie mało – bo nawet do 600 zł więcej niż za AGD o wyższej klasie energetycznej. Za sposób na motywację do oszczędzania energii elektrycznej Polacy uważają także płacenie w systemie pre-paid. Dzięki niemu można zapłacić za energię, którą dopiero zamierzamy zużyć.

-----------------------------------------------------------

Badanie zostało zrealizowane przez firmę SW Research w dniach 19-25 lipca 2013, metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI), na próbie 583 mieszkańców Polski powyżej 25 roku życia. Badanie jest reprezentatywne dla grupy Polaków w wieku 25-68 lat. Kwestionariusz wywiadu składał się z 38 pytań badawczych i został opracowany przy konsultacji ze Spółką Optimal Energy.

Sprawdź raporty wykonane dla OptimalEnergy:

2013 (1), 2013 (2), 2014

Wstecz