Ponad 30 proc. badanych posiada od sześciu do dziesięciu torebek. Co czwarta ankietowana ma dwie lub trzy torebki, kolekcja torebek 8 proc. respondentek liczy więcej niż dziesięć sztuk. Zaledwie 2,9 proc. badanych kobiet posiada wyłącznie jedną torebkę. Polki deklarują, że chciałyby posiadać mniej torebek ale lepszej jakości - 62,2 proc. z nich stawia na jakość a nie na ilość. Większość badanych (58,6 proc.) wybierając torebkę kieruje się stroną wizualną – torebka musi się im podobać. Dla ponad 40 proc. respondentek torebka musi mieć funkcjonalne wnętrze (na przykład dodatkowe kieszonki), dla 37,4 proc. określony rozmiar. Ankietowane zwracają także uwagę na cenę (35,9 proc.) i jakość wykonania (32,4 proc). Dla mniej niż co trzeciej kobiety ważne jest, aby torebka pasowała do większości stylizacji. Większość badanych kobiet (65,1 proc.) wybiera dużą torbę, która mieści format A4. Co trzecia respondentka preferuje torby średniej wielkości, a jedynie 2,6 proc. decyduje się na małe torebki (m. in. saszetki, kopertówki). Kobiety preferują klasyczne kolory torebek – czarne (83 proc.), w odcieniach brązu i beżu (60 proc.) oraz szarości i srebra (40 proc.) Na czerwone torebki decyduje się 16,8 proc. kobiet, niebieskie 14,1 proc., białe 13,6 proc., żółte i pomarańczowe 8,7 proc. Najrzadziej kobiety wybierają odcienie zieleni oraz różu i fioletu.
Prawie 40 proc. badanych kobiet odpowiedziało, że kupuje torebkę, kiedy zniszczy im się poprzednia. Co trzecia Polka kupuje kolejną torebkę, kiedy brakuje jej określonego modelu – na przykład pasującego do stroju czy okoliczności. 18 proc. ankietowanych kupuje torebki regularnie kilka razy w roku, prawie 16 proc. spontanicznie, za każdym razem, kiedy spodoba im się jakaś torebka.
Prawie 14 proc. odpowiedziało, że torebki kupuje raz do roku, a częściej niż co dziesiąta kobieta decyduje się na zakup nowej torebki średnio z początkiem nowej pory roku.
Zdecydowana większość ankietowanych kobiet odpowiedziała, że w swojej torebce zawsze nosi portfel (93,8 proc.), klucze od domu, pracy albo szafki w szkole (88,2 proc.), chusteczki higieniczne (87,7 proc.) oraz coś do pisania (86,3 proc.). Ponad połowa Polek w swojej torebce ma zawsze grzebień lub szczotkę do włosów i perfumy. Niemal połowa badanych nosi w torebce notes i krem do rąk, ponad 40 proc. ma zawsze ze sobą kosmetyczkę oraz kalendarz. Co trzecia kobieta w torebce nosi płyn lub chusteczki do rąk oraz coś do picia.
Ponad połowa Polek dba o swoją torebkę sprzątając w niej na bieżąco, a 45,1 proc. stara się zawsze stawiać ją w miejscu, w którym się nie zdeformuje. Co czwarta respondentka regularnie czyści torbę, a co piąta nie wkłada do niej zbyt wielu rzeczy. 17,5 proc. kobiet stara się nie wystawiać jej na szkodliwe warunki atmosferyczne, a co dziesiąta respondentka czyści torebkę specjalnymi środkami.
Niemal co druga Polka wychodząc z domu dobiera torebkę stosownie do okazji, a 46,6 proc. dobiera ją do całej stylizacji. Co piąta respondentka dobiera torebkę do koloru butów a 13,2 proc. do dodatków stroju, które ma na sobie. 22,2 proc. nie dobiera torebki do stroju lub okoliczności. Polki najczęściej w ciągu tygodnia nie zmieniają torebek – z reguły na zmianę torebki w środku tygodnia decydują się tylko te kobiety, które posiadają sześć lub więcej torebek.
Polki najczęściej odpowiadały, że minimalna cena torebki mieści się w przedziale 51-100 zł (29,7 proc.), ponad 40 proc. respondentek wskazało, że maksymalna cena torebki powinna mieścić się w przedziale 101-200 zł. Średnio badane jako minimalną cenę wskazywały 176,8 zł, a średnią cenę maksymalną – 281,36 zł. Większość badanych chciałaby, żeby koszt dostawy torebki na terenie Polski nie przekroczył 12 zł. Dwie na trzy badane kobiety kupując torebkę w sklepie internetowym wybierają jako opcję dostawy kuriera. Pocztę Polską preferuje 37,5 proc. ankietowanych, a Paczkomaty co trzecia badana. 12,5 proc. respondentek decyduje się na odbiór osobisty, a co dziesiąta wybiera Paczkę w Ruchu.
Wśród sklepów z torebkami najwięcej kobiet (ponad 70 proc.), wskazało, że zna sklep H&M (hm.com), ponad 60 proc. zalando.pl oraz Deichmann (deichmann.com). W ciągu ostatniego roku respondentki najczęściej kupowały torebki w sklepach internetowych Leonardo.info.pl (16,9 proc.), Zalando.pl (16,4 proc.) oraz sklep-torebki.pl (15,8 proc.). W etorba.pl oraz nucelle.pl w ciągu mijającego roku zakupy torebkowe zrobiło po 14,3 proc. kobiet. Prawie 60 proc. Polek robiło w tym czasie zakupy w innych sklepach stacjonarnych, takich jak np. CCC czy Parfois. Większość kobiet kupuje torebki w działach z promocjami - ale tylko wtedy, gdy coś im się tam spodoba. Ponad 15 proc. respondentek kupuje tylko z działów promocyjnych, a co dziesiąta deklaruje, że nigdy nie robi tam zakupów. Co trzecia Polka kupując nową torebkę szuka inspiracji w sklepach stacjonarnych – korzystając
z wyprzedaży albo zapoznając się z bieżącą ofertą. Niemal 17 proc. respondentek w poszukiwaniu inspiracji przegląda magazyny modowe lub strony poświęcone modzie w magazynach lifestylowych. Co dziesiąta ankietowana poszukując torebki korzysta z porównywarek cenowych, ogląda programy telewizyjne poświęcone modzie lub strony ze stylizacjami.
W sytuacji, gdy cena torebki jest taka sama w sklepie stacjonarnym i internetowym, 84 proc. respondentek wolałoby kupić ją w sklepie stacjonarnym. Z badania wynika, że tylko 22,4 proc. Polek nie ma żadnych obaw przed zakupem torebek online. Wśród obaw związanych z zakupami przez internet, Polki wskazywały głównie brak pewności, że torebka będzie wyglądać tak jak w opisie lub na zdjęciu. Co trzecia respondentka skarżyła się, że zdjęcia lub opis torebki nie przedstawiają detali, a 31 proc. kobiet brakuje zdjęć wnętrza torebki. Co piąta ankietowana uważa, że przedstawiany w sklepach internetowych opis torebki jest niewystarczający, a ponad 18 proc. obawia się, że nie będą mogły zwrócić torebki, jeśli nie spełni ona ich oczekiwań. Prawie 10 proc. Polek nie wie, ile będzie trwała realizacja ich zamówienia. Prawie połowa badanych przy zakupach online preferuje szybką płatność online (np. Dotpay, PayU, Przelewy24). Ponad 40 proc. respondentek wybiera bezpośredni przelew bankowy online a co czwarta przesyłkę pobraniową (płatną przy odbiorze). 23 proc. ankietowanych woli płacić przy zakupach online za pomocą serwisu PayPal. Jedynie 13,9 proc. wybiera kartę kredytową lub debetową. Mniej niż 4 proc. kobiet decyduje się opłacić przelew w placówce bankowej.
60 proc. ankietowanych kobiet zwraca uwagę na sposób zapakowania torebki oraz na dołączone bony rabatowe na kolejne zakupy. Dla 56,2 proc. istotne są dodatkowe zabezpieczenia produktu znajdującego się w paczce, a prawie połowa kobiet zwraca uwagę na sposób zapakowania paczki. Zaledwie co piąta badana kobieta zwraca uwagę na wiadomość z podziękowaniem od sklepu. Ponad 70 proc. badanych kobiet odpowiedziało, że informacja o darmowej dostawie wpłynęłaby na ich decyzję zakupową. Drobny upominek dodawany do zamówienia zachęciłby ponad połowę respondentek (54,1 proc.) do kolejnych zakupów w tym sklepie. Informacja o wysyłce w ciągu 24 godzin wpłynęłaby pozytywnie na niemal połowę badanych (49 proc.). Program lojalnościowy jest najmniejszą atrakcją zachęcającą do zakupów online - wskazało go 37,8 proc. badanych.
U większości respondentek (74,1 proc.) zaufanie do sklepu internetowego wzbudzają dobre opinie o nim. Ponad połowa ankietowanych ufa sklepom, gdzie może dokonać bezpiecznej płatności. Możliwość kontaktu (bezpośredniego lub telefonicznego) zwiększa zaufanie do sklepu internetowego u niemal połowy Polek. Co trzecia kobieta odpowiedziała, że na poziom ich zaufania wpływa przyjazny układ, wygląd strony i czytelność. Kobiety ponadto zwracają uwagę na markę sklepu (23,4 proc.), dostępny i zaktualizowany regulamin (19,8 proc.) oraz bezpieczne połączenie SSL (18,6 proc.). Najmniejszy wpływ na poziom zaufania ma dla respondentek prowadzona strona na facebooku (8,4 proc.).
Dwie na trzy badane mogłyby zostać konsultantkami sklepu internetowego z torebkami, gdyby wiązało się to ze zniżkami na produkty sklepu, a 63,3 proc. gdyby otrzymywały stały procent od sprzedaży. 60 proc. kobiet byłoby zainteresowanych współpracą, gdyby otrzymywały testowe produkty na własne potrzeby, a 47 proc. – gdyby wiązało się to ze szkoleniami sprzedażowymi i motywacyjnymi. Ponad 40 proc. Polek brałoby pod uwagę współpracę, gdyby otrzymywały bezpłatne katalogi z ofertą, a prawie 30 proc. - gdyby otrzymywałyby benefity od sklepu, np. notesy, długopisy.
Badanie zostało przeprowadzone we współpracy ze sklepem etorba.pl przez agencję badawczą SW Research w dniach 13.04.-07.05.2015 r. Analizą objęto grupę 2606 kobiet w wieku 16-64 lata. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.
Wstecz