Analiza wyników ankiety "Najniebezpieczniejsze Drogi Na Świecie."
Na naszych krajowych drogach zagrożeniem są głównie uczestnicy ruchu. W innych częściach świata same drogi są tak ekstremalne, że przejazd po nich to wyzwanie, a przy okazji ogromna przygoda. Oto najniebezpieczniejsze, a w niektórych przypadkach i najpiękniejsze drogi świata.
NAJNIEBEZPIECZNIEJSZE DROGI NA ŚWIECIE.
Boliwia.
Przez wiele lat była to jedyna droga łącząca północną Boliwię ze stolicą. Ginęło na niej od 200 do 300 osób rocznie. Brak asfaltu i barierek zabezpieczających, liczne zwężenia nad przepaściami, ostre zakręty i zagrożenie lawinowe - nie bez powodu w 1995 przyznano tej trasie tytuł najniebezpieczniejszej drogi na świecie.
Ile kilometrów ma droga śmierci w Boliwii?
65 km
Droga śmierci w Boliwii ma 65 km długości, 3,2 m szerokości, a różnica wysokości na trasie wynosi 3600 metrów!
Trasę zbudowali w latach 30-tych zeszłego wieku jeńcy wzięci do niewoli w trakcie wojny o sporny region Chaco. Zabójcza serpentyna wije się w Andach między La Paz a Coroico. Zaraz za La Paz wznosi się do wysokości ok. 5 km, by potem zejść na wysokość zaledwie 330 metrów. Mijanie się na drodze śmierci to prawdziwy koszmar. Duże pojazdy niejednokrotnie muszą cofać do miejsca, gdzie można się wyminąć.
Od czasu wybudowania nowej drogi, ruch na drodze śmierci ograniczony został do minimum, a mrożąca krew w żyłach serpentyna stała się atrakcją tego regionu. Praktycznie wszystkie biura turystyczne w La Paz oferują przejażdżkę "najniebezpieczniejszą drogą świata". Są też oferty dla miłośników ekstremalnego kolarstwa. Podczas takiej wycieczki można obserwować wraki samochodów, które stoczyły się w przepaść.
Guoliang Tunnel Road - Chiny.
Droga ma 120 m długości, 5 m wysokości i 4 m szerokości. Biegnie w poprzek ogromnej skalnej ściany w chińskich górach Taihang. Tunel przez, który prowadzi droga wydrążony został przez mieszkańców pobliskiej wioski Guoliang, a sama jego budowa pochłonęła wiele ofiar. Oświetlenie tunelu gwarantują wydrążone w skale okna, których szerokość dochodzi do kilkudziesięciu metrów. W ich pobliżu jedynie ostrożność może uratować auto od upadku w przepaść.
Ile lat trwała budowa Guoliang Tunnel Road?
5 lat.
Budowa Guoliang Tunnel Road trwała 5 lat, tunel został otwarty dla ruchu w maju 1977.
Błotna autostrada do Jakucka, Rosja.
Na drodze tej nie ma asfaltu. Podczas zimy, która trwa około 10 miesięcy na autostradzie panują trudne warunki ze względu na śnieg, lód i ograniczoną widoczność. Mrozy dochodzą do minus 40 stopni Celsjusza. Najgorzej jest jednak latem po deszczach, czy roztopach - wtedy samochody dosłownie toną w błocie tworząc gigantyczny zator.
Błotna autostrada to jedyna droga prowadząca z Moskwy do Jakucka.
Prawda
Jedyna droga prowadząca z Moskwy do Jakucka, miasta, zbudowanego na wiecznej zmarzlinie zapewnia kierowcom ekstremalne doznania.
W trosce o bezpieczeństwo podróżujących po drodze kierowców gdzieniegdzie rozstawiono znaki ograniczające prędkość do 70 km/h, ale po większych deszczach taka prędkość raczej nikomu nie grozi. Liczba samochodów w korku sięga niekiedy kilkaset pojazdów. Taki przymusowy postój może się ciągnąć nawet przez tydzień. Wtedy droga ta jest niebezpieczna z innego powodu - piraci syberyjscy, korzystając z sytuacji grabią samochody i porywają ludzi.
Sichuan-Tibet Highway, Chiny.
Droga prowadząca z Chengdu w prowincji Syczuan na wschodzie do Lhasy w Tybecie na zachodzie ma ok. 2413 km długości. Została otwarta w ...
Kiedy została otwarta ta droga?
Została otwarta w grudniu 1954 roku i od tamtego czasu zdecydowanie przyczyniła się do wzrostu liczby wypadków samochodowych w kraju.
Nieutwardzona, wyboista droga wije się pośród wielu rzek (m.in. Dadu, Jinsha, Mekong), dziewiczych lasów oraz...aż 14 szczytów o wysokości 4,000-5,000 m n.p.m. Przejażdżka tą trasą zapewnia niezapomniane widoki i pozwala poznać ciekawą kulturę tutejszych mieszkańców. Jest niebezpieczna ze względu na obsunięcia ziemi, wielkie przepaście, spadające skały i ekstremalne warunki pogodowe. Niektórych kierowców może dotknąć choroba wysokościowa. Całą drogę da się przebyć w 8-10 dni.
Droga Trolli (Trollstigen), Norwegia.
Trollstigen w Norwegii łączy Åndalsnes w gminie Rauma z Valldal w gminie Norddal na trasie drogi krajowej nr 63 prowadzącej do Geiranger.
Trollstigen należy do jednej z najpiękniejszych widokowych tras świata tzw.
''Złotej Drogi''
Trollstigen należy do jednej z najpiękniejszych widokowych tras świata tzw. "Złotej Drogi" w Norwegii.
Leży w samym sercu regionu Romsdal. Oficjalna nazwa tej serpentyny, często używana przez turystów brzmi Droga Trolii, ale dokładne tłumaczenie nazwy z języka norweskiego to "drabina trolli". Z trzech stron drogę otaczają wysokie góry. Tworzy ją 11 wijących się po górskim zboczu serpentyn, zakręcających nawet pod kątem 180°. Jest wąska, samochody o długości przekraczającej 12,4 metra nie mają tu wstępu. Średnie nachylenie drogi wynosi 9 proc. Została otwarta 31 lipca 1936 roku przez króla Haakona VII. Budowa jej trwała 8 lat.
Szosa Transfogaraska, Rumunia.
Szosa Transfogaraska to druga najwyżej położona utwardzona droga Rumunii.
W najwyższym punkcie osiąga wysokość ...
2034 m n.p.m.
W najwyższym punkcie osiąga wysokość 2034 m n.p.m. Trasa łączy miasta Sybin w Siedmiogrodzie i Piteşti na Wołoszczyźnie. Pnie się przez najwyższe rumuńskie pasmo górskie nazywane Alpami Transylwańskimi. Niezliczona liczba zakrętów, kilka tuneli, zamek Włada Palownika, czy jezioro Vidraru - to tylko kilka atrakcji jakie czekają na drodze Transogarskiej. Szosa Transfogaraska została zbudowana w latach 1970-74 za czasów Nicolae Ceauşescu. Podczas jej budowy wykorzystano 6 milionów kilogramów dynamitu, a 40 budujących ją żołnierzy straciło życie. Początkowo miała znaczenie militarne. Ze względu na liczne zakręty na drodze obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h. Najdłuższy rumuński tunel (884 m) znajdujący się w najwyższym punkcie drogi jest zamknięty zwykle od października do kwietnia z powodu śniegu i wiatrów.
Przełęcz Los Caracoles (Andy, Ameryka Południowa).
Przełęcz Los Caracoles biegnie pomiędzy Chile i Argentyną.
Fakt.
Los Caracoles to jedna z najniebezpieczniejszych dróg na świecie, której towarzyszą bajeczne widoki. Przełęcz Los Caracoles biegnie pomiędzy Chile i Argentyną. Jej strome wzniesienia przez większą część roku pokrywa śnieg i lód. Ostre zakręty bez barier mrożą krew w żyłach, ale otoczenie robi ogromne wrażenie. Przekraczanie Los Caracole zimą to niepowtarzalne doznanie. Zakręty na drodze następują jeden po drugim i zdają się nie mieć końca.
Dalton Highway na Alasce.
Ile kilometrów ma autostrada James W. Dalton Highway na Alasce?
667 km.
Autostrada James W. Dalton Highway na Alasce ma aż 667 kilometrów długości i jest częścią Autostrady Panamerykańskiej. To najbardziej wysunięta na północ droga na Alasce prowadząca z Fairbanks do miejscowości Deadhorse położonej w pobliżu Oceanu Arktycznego. Zbudowana została w 1974 roku, by umożliwić transport w okolicach rurociągu Trans-Alaska. Jest jedną z najbardziej odizolowanych autostrad w Stanach Zjednoczonych, prowadzi jedynie przez kilka miejscowości, a jej okolicach ciężko o inną drogę publiczną nadającą się do jazdy. Dziennie drogą przejeżdża od 160 do 250 ciężarówek. Nie radzi się jeździć tą drogą samochodem bez napędu na cztery koła, trzeba mieć ze sobą zapas benzyny, opony zapasowe, dużo jedzenia, radia, telefony satelitarne i koce - wszystko, dzięki czemu w razie awarii samochodu można przeżyć.
Halsema Highway, Filipiny.
Halsema Highway na Filipinach to górska trasa prowadząca z Baguio do Sagady.
Na jakiej wyspie leży Halsema Highway?
Luzon.
Halsema Highway na wyspie Luzon na Filipinach.
Najwyższy punkt na trasie sięga 2200 m n.p.m. Początkowe odcinki trasy pokryte są betonem jednak dalej nawierzchnia nie jest już utwardzona, robi się ślisko, a ze względu na bliskość lasów występuje tu często mgła. W porze deszczowej droga jest praktycznie nieprzejezdna. Pokonanie tego 100-kilometrowego odcinka zabiera około 6 godzin. Najniebezpieczniejsze są tu niezabezpieczone przepaście, nagłe spadki wysokości, ostre zakręty, obsunięcia ziemi oraz spadające skały, a także brawura miejscowych kierowców.
Stelvio Pass Road, Włochy.
Stelvio Pass Road łącząca miasta Valtellina i Merano we Włoszech to najwyższa przejezdna przełęcz we włoskich Alpach Wschodnich i druga, najwyżej usytuowana trasa w Alpach - 2757 m n.p.m. Zdaniem znawców, jest jedną z najbardziej wymagających dróg na świecie. Oferuje ponadto wyjątkowo spektakularne widoki. Pełno na niej zakrętów: krótkich i dłuższych, nie brakuje również licznych wzniesień. Drogę tę odwiedzają kolarze, podczas Giro d'Italia. Powstała w latach 1820-1825.
Dzięki swoim ... ostrym serpentynom, uznawana jest za najlepszą zakręconą drogę świata.
Dzięki swoim 48 ostrym serpentynom, uznawana jest za najlepszą zakręconą drogę świata.
Droga na Przełęcz Grimsel (Szwajcaria).
Przełęcz Gimsel jest najwyżej położoną i dostępną komunikacyjnie przełęczą w Szwajcarii. Budowę drogi, która łączy doliny Renu i rzeki Aare rozpoczęto w drugiej połowie XIX wieku. Służy ona kierowcom do dziś a jej malownicze zakręty wyprowadzające na wysokość 2 165 metrów nad poziomem morza wyglądają z góry jak wstążka rzucona wśród zalesionych stoków.
Trasa oferuje wspaniałe widoki na lodowiec oraz polodowcowe jeziora, które odcinają się błękitnymi plamami od skał i zieleni górskiej roślinności.
Fakt.
Iroha-Zaka – Japonia.
Iroha-Zaka jest trasą składającą się z 76 zakrętów.
Fałsz.
Iroha-Zaka jest trasą składającą się z 48 zakrętów. Co ciekawe każdy jest oznaczony(w kolejności alfabetycznej) osobną literą starożytnego alfabetu japońskiego składającego się w sumie również z 48 liter. Obecnie trasa składa się z dwóch dróg, jedna służy do wjazdu, a druga do zjazdu.
Col de Turini – Francja.
Col de Turini jest położona we francuskich Alpach, ma długość około ...
1,5 km
Col de Turini jest położona we francuskich Alpach, ma długość około 1,5km i wchodzi w skład 32km etapu corocznego rajdu Monte Carlo. Złożony jest z 34 ostrych zakrętów, samochody podczas wyścigu osiągają prędkość dochodzącą do 180km\h na prostych odcinkach.