Nazwa badania: Najzdrowsze Owoce

Znajdujesz się w przeglądzie wyników na żywo

Niewiele jest rzeczy, które mogą równać się ze słodyczą zerwanej właśnie z krzaczka truskawki czy z pierwszym kęsem dojrzałego arbuza, który zawsze ścieka po podbródku odświeżającą strużką soku.  Ale owoce to coś znacznie więcej, niż tylko pyszny smak. Ich bogactwo w witaminy A i C, kwas foliowy i inne składniki odżywcze pomagają zapobiegać chorobom i zawałom serca, pewnym typom nowotworów, a nawet utracie wzroku, a także wspomagają kontrolę ciśnienie krwi i regulację poziomu choresterolu. Żadne suplementy diety dostępne w aptekach nie dostarczą organizmowi tego, co dojrzewające w słońcu owoce – tylko kombinacja witamin, błonnika, minerałów i przeciwutleniaczy właściwa owocom najskuteczniej chroni nasze zdrowie.

 

Wszystkie owoce wpływają dobroczynnie na zdrowie i samopoczucie, ale niektóre z nich są szczególnie bogate w składniki odżywcze i w większym stopniu niż inne chronią nasze organizmy przed chorobami.

 

 

 

Lubisz owoce?

N = 142

Jabłko.

 

 

Wartość odżywcza (1 średnie): 75 kcal, 3g błonnika.

Wpływ na zdrowie: jabłka zawierają przeciwutleniacze zwane flawonidami, które obniżają prawdopodobieństwo zachorowania na astmę i cukrzycę. Jabłka to także naturalny odświeżacz oddechu, a zawarte w nich kwasy czyszczą zęby z każdym kęsem.

 

Ciekawostka: najwięcej witamin w jabłku znajduje się tuż pod skórką, dlatego najzdrowiej jest jeść je bez obierania.

 

Lubisz jabłka?

N = 141

Banany.

 

 

 

Wartość odżywcza (1 średni): 105 kcal, 3g błonnika.

 

Wpływ na zdrowie: mało który owoc zawiera tak dużą dawkę potasu, co banan -w średniej wielkości owocu znajduje się aż 422 miligramów potasu, który skutecznie wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Banany bogate są także w witaminę B6 i kwas foliowy.

 

Ciekawostka: osoby uczulone na lateks są bardzo często uczulone również na banany, gdyż bananowce i drzewa kauczukowe mają ze sobą wiele wspólnego.

 

Lubisz jeść banany?

N = 140

Jeżyny.

 

 

 

Wartość odżywcza (pół szklanki): 31 kcal, 4g błonnika.

 

Wpływ na zdrowie: jeżyny swój ciemny, głęboki kolor zawdzięczają antocyjanom -przeciwutleniaczom, które pomagają redukować ryzyko zawału serca i raka. Badania wykazały, że sok z jeżyn zapobiega rozwojowi raka płuc.

 

Ciekawostka: Starożytni Grecy stosowali jeżyny do zwalczania symptomów podagry.

 

Lubisz jeżyny?

N = 140

Borówki.

 

 

 

Wartość odżywcza (pół szklanki): 41 kcal, 1.5g błonnika.

 

Wpływ na zdrowie: borówki, w zestawieniu 60 najpopularniejszych owoców, znajdują się na pierwszym miejscu pod względem właściwości przeciwutleniających. Borówki obniżają ryzyko wystąpienia chorób wieku starczego, takich jak choroba Alzcheimera i Parkinsona.

 

Ciekawostka: borówki bardzo łatwo i dobrze się mrozi, a serwowane po uprzednim zamrożeniu są równie smaczne, co świeże.

 

Lubisz borówki?

N = 141

Winogrona.

 

 

 

Wartość odżywcza (pół szklanki): 53 kcal, poniżej 1g błonnika.

 

Wpływ na zdrowie: winogrona zawierają resweratrol czyli przeciwutleniacz, który przez obniżanie ciśnienia krwi i zapobieganie powstawaniu skrzepów obniża ryzyko wystąpienia chorób serca. Ten sam antyoksydant może zapobiec rozwojowi raka piersi, żołądka i okrężnicy.

 

Ciekawostka: najwięcej resweratrolu zawierają skórki winogron i właśnie dlatego wina czerwone, które powstają z fermentacji również i skórek tych owoców, są zdrowsze niż wina białe.

 

Lubisz winogrona?

N = 140

Kiwi.

 

 

Wartość odżywcza (1 duże): 56 kal, 3g błonnika.

 

Wpływ na zdrowie: poza witaminą E, potasem i magnezem, w kiwi znajduje się więcej witaminy C niż w pomarańczach. Owoce te wspierają zdrowy rozwój kości, chrzęści, zębów i dziąseł. Kiwi obniża też poziom trójglicerydów, które zwiększają ryzyko wystąpienia chorób serca.

 

Ciekawostka: włochata skórka kiwi jest jadalna i nie powoduje rozterek żołądkowych, z czego zdaje sobie sprawę tylko niewielu fanów tego owocu.

 

Lubisz kiwi?

N = 140

Pomarańcze.

 

 

 

Wartość odżywcza (1 średnia): 52 kcal, 3g błonnika.

 

Wpływ na zdrowie: oprócz witaminy C i potasu pomarańcze zawierają sporo kwasu foliowego, ważnego szczególnie dla kobiet w ciąży z wagi na to, że pomaga zapobiegać wadom ośrodkowego układu nerwowego poczętego dziecka.

 

Ciekawostka: biała skórka pomarańczy zawiera niemal tyle samo witaminy C, co miąższ, dlatego owoce te powinno się jeść razem z ich białą częścią.

 

Lubisz jeść pomarańcze?

 

N = 141

Maliny.

 

 

 

Wartość odżywcza (pół szklanki): 32 kcal, 4g błonnika.

 

Wpływ na zdrowie: maliny to źródło magnesu, kwasu foliowego i kwasu elagowego, który zapobiega rozwojowi raka szyjki macicy. Obiecujące badania na zwierzętach wykazały, że maliny mogą się okazać pomocne też przy zwalczaniu raka przełyku i okrężnicy.

 

Ciekawostka: maliny psują się tak szybko, że tylko niewielki procent zbiorów jest sprzedawany świeży –  znaczna większość tych owoców trafia do sprzedaży w postaci przetworzonej, np. dżemów lub mrożonej.

 

Lubisz maliny?

 

N = 141

Ananas.

 

 

Wartość odżywcza (pół szklanki): 40 kcal, 1g błonnika.

 

Wpływ na zdrowie: ananas zawiera bromelinę, naturalny enzym wspomagający trawienie, zapobiegający zakrzepom krwi, zmniejszający rozwój komórek rakowych i przyspieszający gojenie się ran.

 

Ciekawostka: bromelina, która rozbija proteiny, sprawia że sok z ananasa stanowi świetną marynatę i zmiękczacz do mięs.

 

Lubisz jeść ananasa?

N = 141

Awokado.

 

 

Wartość odżywcza (1/2 awokado): 114 kcal, 4.5 g błonnika.

 

Wpływ na zdrowie: owoc awokado to źródło witaminy E i kwasu foliowego, a także tłuszczów jednonienasyconych, które pomagają obniżyć poziom choresterolu. Jeśli masz problem z choresterolem, zastąp w swojej ulubionej kanapce masło plasterkiem awokado, a szybko zauważysz różnicę.

 

Ciekawostka: dzieci uwielbiają awokado. Jego miękki, kremowy miąższ jest łatwy do przełknięcia, z wysoka zawartość tłuszczu wspomaga zdrowy rozwój malucha.

 

Lubisz awokado?

N = 140

Które owoce, spośród wymienionych najbardziej lubisz jeść?

 

N = 123

 

Płeć

N = 137

Wiek

N = 128